Acasă
politică
advertoriale
actualitate
administrație publică
monden
business
economie
cultură
sport
sci-Tech
evenimente
Nu a fost introdusa o sursa
Iordache Marin
609
România se află pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce privește adoptarea mașinilor electrice. Potrivit datelor publicate vineri de Oficiul European de Statistică (Eurostat), în 2023, doar 0,5% din parcul auto național era compus din vehicule cu propulsie electrică. Aceasta plasează România la coada clasamentului UE, alături de țări precum Cipru, Grecia, Polonia, Slovacia, Cehia, Croația și Bulgaria, care înregistrează și ele ponderi foarte scăzute ale mașinilor electrice.
Anul trecut, mașinile electrice pe baterii reprezentau 1,7% din totalul automobilelor din Uniunea Europeană. În 2023, în UE au fost înmatriculate 1,5 milioane de vehicule electrice noi, aducând totalul la 4,5 milioane, o creștere de 48,5% comparativ cu 2022, când numărul total era de trei milioane. În contrast, în România, ponderea vehiculelor electrice rămâne extrem de redusă, situându-se la doar 0,484%.
Țările nordice și vest-europene continuă să conducă în adoptarea mașinilor electrice. În Danemarca, de exemplu, automobilele electrice reprezentau 7,1% din totalul mașinilor, iar în Suedia, Luxemburg și Țările de Jos, ponderile erau de 5,9%, 5,1% și, respectiv, 5%.
În Uniunea Europeană, 14 state membre înregistrau ponderi sub 1% pentru automobilele electrice pe baterii. Cele mai scăzute ponderi erau în Cipru, Grecia și Polonia, fiecare cu 0,2%, urmate de Slovacia (0,298%), Cehia (0,344%), Croația (0,369%), Bulgaria (0,381%) și România (0,484%).
Deși ponderea automobilelor electrice pe baterii în totalul înmatriculărilor noi din Uniunea Europeană a ajuns la 14,6% în 2023, evoluția a fost lentă până în 2018, când acest procent era sub 1%. În ultimii patru ani, însă, adoptarea vehiculelor electrice a crescut semnificativ, ajungând la 5,3% în 2020, 9% în 2021, 12,1% în 2022 și 14,6% în 2023.
Această creștere substanțială la nivelul UE contrastează puternic cu adoptarea lentă în România. Factori precum infrastructura insuficient dezvoltată pentru încărcarea vehiculelor electrice, prețurile ridicate și lipsa stimulentelor guvernamentale puternice contribuie la această situație. În timp ce alte state membre UE își intensifică eforturile pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice, România trebuie să ia măsuri concrete pentru a-și îmbunătăți poziția și a contribui astfel la obiectivele europene de reducere a emisiilor de carbon.